Vážení zákazníci, z důvodu dovolené pozastavujeme odesílání nově vytvořených objednávek. Vaše objednávky odešleme 27. 5. 2022. Děkujeme za pochopení! Adéla a Hanka

3 důvody PROČ a JAK si psát deník

DSC00826_wDoba je pohnutá a každý den se odehrává spousta událostí, které vstoupí do dějin. S námi tyto události rezonují a často je nemáme čas ani pořádně vnímat, prožívat a zpracovat. Někdy se bráníme slzám a emocím, protože je jich prostě moc, nehodí se, vysilují a taky dost bolí. Jindy se divíme, že čteme o utrpení, které se nás „už nedotýká“, protože jsme se od pocitů raději odstřihli. I to je přirozená reakce, která nám umožňuje fungovat a nepropadat pocitu zoufalství a zmaru.

Na druhou stranu právě ta bolest, kterou si připustíme, je motivací k tomu, přiložit svou troškou do mlýna a jakkoli pomoci Ukrajincům v boji s válečným zločincem nebo ve zmírnění jejich utrpení. Vždycky, když vyslyším toto vzdálené volání a podělím se o peníze, jídlo či nějaké věci, dostaví se i pocit naplnění. Smysluplná aktivita je nejlepším lékem na pocit bezmoci.

Jsou ale způsoby, jak sám sobě pomoci udržet si pozitivnější mysl, uvědomovat si to dobré ve svém životě a zůstat silný, abychom pak společně mohli pomáhat lidem, kteří to potřebují. Jedním z těchto způsobů je psát si deník. V tomto článku vám chceme dát tři tipy, jakým způsobem si můžete svůj deník vést a jak v něm můžete s vašimi emocemi a motivací pracovat. 

 

20220329_w1) Svěřte se papíru, srovnáte si myšlenky

Psát si deník není jen doporučovaná terapeutická metoda, díky které si můžete srovnat svoje myšlenky a zvědomit své emoce. Je to meditativní proces, při kterém se snadno dostanete do stavu „flow“. Naše úvahy, kterým věnujeme čas a prostor, zkrátka plynou a často přinesou nečekané odpovědi. Když své úvahy svěřujeme deníku, můžeme je pozorovat z jiné perspektivy. Věci tak do sebe začnou často zapadat a my si tvoříme vlastní názor, který jsme později schopni lépe uplatnit.

Nevíte-li, jak začít, zkuste si pro daný den zapsat situaci, která ve vás vyvolala nějakou emoci. Pro začátek úplně stačí, když se pokusíte danou emoci pojmenovat. Dále můžete zkoumat “proč” se tak cítíte a čeho konkrétně se daná emoce týká. Můžete si tak například dojít k odpovědi na otázku, čeho se ve skutečnosti bojíte, nebo si můžete uvědomit, že i v tomto těžkém období, máte spoustu příležitostí se radovat.

Druhým způsobem, jak rozběhnout proud myšlenek, může být prosté pokládání si otázek. Jak se cítím? Co mi chybí? Co chci? Co mi udělalo radost? Jakmile jsou otázky pojmenované, odpovědi se hledají mnohem snadněji. Pojmenujte a zapište na papír myšlenky, které vám visí v hlavě. Ty nejdůležitější si můžete zvýraznit. Vaší hlavě se uleví, nebudou se v ní neustále omílat nevyřčené věty, které vás nutí se tématem trápit stále dokola. 

 

20220330_w2) Dejte si pěkné vzpomínky do rámečku

Nemusíte se za každou cenu nutit zapisovat všechny své myšlenky. Deník můžete využít i tak, že si budete “pouze” zapisovat momenty, které vám v daný den udělaly radost. 

Je přirozené, že naši pozornost poutá to, co je potřeba udělat, s čím si nevíme rady, co nám nevyhovuje. To jsou pro nás důležité otázky. Pod tíhou těchto témat však někdy zapomínáme vidět to, co se nám povedlo, co nás rozveselilo, jaké chvíle nás ten den zahřály na srdci. 

Pokud si každý den najdeme chvilku na to, zachytit momenty, které nás ten den potěšily, vytváříme si tak krok za krokem kroniku svého života, která je plná vzpomínek převázaných mašličkou. Naše zážitky mají tendenci rychle vyprchat a vyblednout. Ale jakmile je jednou svěříme papíru, mnohem spíše si je zapamatujeme a vždycky se k nim můžeme i s rodinou či přáteli vracet. Takový „kronikář svého života“ je mnohem spíše vděčný za to, co má a je vnitřně bohatý. Osobní deník mu pomáhá prožívat vděčnost a vidět svůj život pozitivně. 

 

20220328_w3) Motivujte se svými úspěchy

Lidem, kteří jsou více analytičtí a pracují na svém rozvoji, může vyhovovat spíše strukturovaná forma deníku. Někdy se rozhodneme zhubnout, nebo zlepšit svou fyzičku, jindy více číst, nebo déle spát, žít kulturně, být více s přáteli, nebo prožívat čas se svými blízkými kvalitněji. Ať už se ve svém životě aktuálně zaměřujete na cokoli, pomůže vám zaznamenávat si své úspěchy. Vidět pak na papíře svůj pokrok může být přesně ta motivace, která vás nakopne ve chvílích, kdy to potřebujete. 

Způsobů jak sledovat své pokroky je spousta. Můžete si vytvářet vlastní stránky ve stylu bullet journal nebo ve svém deníku můžete využít některé listy, které jsme pro sledování různých návyků, životního stylu nebo plánování a reflexe vytvořily. 

 

 

  • Měsíční kalendária – obsahují otázky, na které se ten měsíc zaměřím a reflexi toho, jak se mi v mých záměrech dařilo.
  • Týdenní kalendária – obsahují cíl týdne a také habit tracker.
  • Mapování životního stylu – obsahuje jiný formát univerzálního trackeru, kde lze zachytit např. spokojenost s naplněním fyzických a duševních potřeb, počet kroků, váha, množství vypité vody, množství kilometrů, stručné poznámky k životnímu stylu.
  • Moje proměna – je list, kam si člověk zapisuje své míry a váhu a sleduje své úspěchy při pěstování fyzičky.
  • Inspirativní snění - jsou stránky určené pro snivé typy lidí, kteří si o svých záměrech rádi nechají zdát a využívají námětů, které jim sny přináší. 
  • Chci najít odpověď - list pro pojmenování toho, co mne zajímá. Pokud nemám otázek, je čas se nad sebou zamyslet.



DSC08915_wA jak začít? 

Protože jsme nezávisle na sobě pocítily potřebu začít si psát deník zhruba ve stejnou chvíli a každá si ho vedeme trochu jinak, rozhodly jsme se i vám nabídnout možnost vytvořit a využívat svůj deník podle sebe a svých potřeb. Vytvořily jsme proto nový produkt Deník na míru, který si můžete poskládat podle toho, jaké listy pro své zápisky využijete. Doplnit ho samozřejmě můžete o jakékoliv doplňkové listy z naší nabídky. 

 button_deniknamiru

Ať už svému deníku svěřujete cokoli a jakkoli, můžete si být jistí, že vás podpoří ve vědomém přístupu ke svému životu. 

 

Autorky článku: Adéla a Hanka